Маса – номер.



Маса – номер.
                Организация, подредба, правила. Защо по улиците има номера? А трябва ли и тези маси в ресторанта  да са обозначени?
                Абсолютно задължително, фундаментално и екзистенс минимум. Ако искате да има и дори елементарен порядък в:
-          Поръчки – дори и да е зает в момента сервитьорът, лесно се предвижва ястието(питието) преди да е минало в друга температурна  фаза.
-          Райони – кратко и ясно се обозначава кой –къде.
-          Резервации ...
-          Клиента отива да си измие ръцете и поръчва в движение една бутилка Моет, като упоменава  масата, на която е запомнил  номера. Ей така за разкош.
-          Контрол – макар и неволно може би , едва ли не, управителя съзира една бутилка вино “ Y ”от 60 лв. на маса Х.  Отваряйки въпросната сметка в програмата съзира ,
 че (Y – Х) = - 60 лв. Има грешка - има прошка. Има втора грешка има - първа глоба.


                Като един изстрадал  трудовак в туризъмът си спомням с умиление как захапали молива,  пращахме  колегата до „ пред оркестъра, ама зад тонколоната”, „абе за ония стиснатия” , „до пътеката, ама към улицата” и т.н. и т.н. Сега вече дори и капанчета виждам как са си ‘нанизали’  номерирани листи на всяка трапеза и организирано посрещат гости. Драго ми е да видя подобно отношение към работния процес.
                С  чудото на ресторантьорското картографиране се сблъсках при първата ми работа зад граница. Страната е Кипър , курорта Протарас, годината 1999.  Работех в един от топ 3 ресторантите там на позицията - сервитьор за напитки (wine-waiter). Аз носех поръчките по бележка оставена на  бара от главният сервитьор . Всяка маса си имаше дървена красива стойка за визитки  с номер. Без това обозначаване би било немислимо да се обслужват тези 42 (няма да забравя това число) маси.
                След точно 10 години се озовавам в ресторанта на 5 звезден хотел. За добро или за лошо пак бях хванал таблата. Мина се някой месец и ми предложиха да стана ОТЗ.Приех. Едно от първите неща които предприех след разговор с колегите бе именно номерацията на масите. Чудно бе и как са работили близо 5 години с 300 места без тази организационна хватка. Залите бяха четири. Премерихме с рулетка всяка една и използвахме Floorplaner програма. Всяка зала беше с номера от 1 до 20 за първата, дори да имаше 18 маси, следващата зала започваше от 30 до 52 и третата от 60 до 92 ... Ефекта беше повече от задоволителен, всички споменати в увода предимства се използваха, дори  (Y – Х) уравнението влезе в действие.
                В следващите си приключения около бара задължително започвах именно със схемата на масите в обекта. Там за мен се поставят основите на добре организираният обект. Макар за много професионалисти това да е вече изчерпана тема. Има много нови и  зелени собственици и прохождащи управители на които да дам повод за размисъл.



Коментари